Thursday, April 30, 2009

Knowledge 4 all My Frenz...

Assalamualaikum....

Saya ada seorang kawan yang buat praktikal dalam mahkamah syariah di jitra nie..kje dia uruskan n bagi kaunseling hal rumah tangga..n ade juga buat urusan surat2 nak buat pendaftaran kawen. So bila orang datang nak buat pendaftaran untuk nikah..ade pengawai nie..akan tanya kepada si penggantin pempuan tu, awak nie dara ke, janda ke, thayyib ?? (owang sebut sayib) sayib tu adalah orang pempuan yang pernah bersetubuh sebelum nikahnya..dia xkan cakap ape itu sayib kalau kita tak tnya.. better jawab dengan jujurnya..

Sebabnya.. kalau dara or janda, cara akad nikahnya adalah sama seperti biasa saja..iyanie macam slalu yg kita lihat tu..tapi berbeza dengan sayib nie...time akad nikah tu..si penggantin gurl akan melafazkan sekali dengan pengantin lelaki..iaitu dia melafazkan ''saya merelakan diri saya di walikan kepada bapa saya ataupun tok kadi tu..dengan sekian2..(lebih kurang la..nak tau yang betoi kne tanya owang pegawai tu la..)

Kalau tak buat macam tu..ibarat pernikahan awak ngn suami awak tak tak sah n kalau awak setubuh ngan dia ibarat awak sedang berZINA juga namanya..n anak yang awak dapat tu adalah haram n keturunan pun haram juga la..n katakanlah bile dah kawen baru tahu hal tu..better jumpa tok kadi..citekan hal sebenarnya..n akad nikah semula...harap awak paham hal nie..mmg hal nie ramai sangat2 tak tahu..tp ni la hukumnya...kita nak nikah nie sebab nak bagi halalkan???kalau tak nak..biar jadi macam mat saleh tu je..bebas ngan sape2 pun....so renung-renungkan...dan selamat beramal..... ®

No comments: